A Deloitte a telekommunikációs, média- és technológiai cégek (TMT) pénzügyi eredményeit vizsgálva november elején vegyes képet tapasztalt, de néhány trendet azért ki tudott olvasni belőlük.
A vállalat szakértői szerint a technológiai cégek értéke folyamatosan nő, miközben a telekommunikációs és médiaipari szektorban még mindig nem látszik a fény az alagút végén. A kilátásokat egyebek mellett nagyban befolyásolják a COVID-19 elleni hatásos oltóanyagokról szóló hírek.
Az e-kereskedelem szárnyal
A kijárási korlátozások magától érthetően az online kereskedelemmel foglalkozó cégek folyamatos térnyerését okozták. Az Amazon eladásai például meredeken növekedtek (37% a harmadik negyedévben), de még ezt is felülmúlta a nyeresége, emit sikerült megháromszoroznia(!).
A megnövekedett érdeklődést jól illusztrálja, hogy a vállalat 100 000 szezonális munkással bővítette dolgozó állományát. A kereskedelmi részleg mellett a vállalat felhőszolgáltatásokkal foglalkozó egysége (AWS) is 29 százalékos bevételnövekedést könyvelhetett el, így a cég erős pozícióval vág neki a karácsonyi szezonnak. Mindez különösen annak fényében szép eredmény, hogy az Amazonnak 4 milliárd dollárt kell a koronavírus elleni küzdelemre (védőfelszerelés, fertőtlenítés stb.) fordítania.
A másik digitális óriás, az Apple is a vártnál erősebb pénzügyi eredményekről számolt be. Annak ellenére, hogy az iPhone 12 készülék megjelenése csúszott, így a tavalyi év azonos időszakához képest 21 százalékkal kevesebb bevétele származott az okostelefonok eladásaiból. A csúszást azonban ellensúlyozta, hogy a Mac számítógépek és iPad-ek iránt az otthoni munkavégzés miatt megnőtt a kereslet. Ugyanígy szép időszakot könyvelhetett el a Samsung is, aki 50 százalékkal növelte eladásait az okostelefon szegmensben, bár az elkövetkező időszakban ismét visszaesésre számít.
A vártnál jobb eredményeket bejelentő cégekben közös, hogy felhőszolgáltatásokat is kínálnak (az Amazon mellett a Microsoft és a Google anyacége, az Alphabet), vagy jatékkonzolokat, játékokat és kiegészítőket gyártanak vagy forgalmaznak (mind a Sony, mind a Microsoft legújabb konzolja nemrégiben került a boltok polcaira), azonban változó, hogy ezek a szegmensek mennyire tudják ellensúlyozni a más szegmensekben tapasztalható visszaeséseket.
A médiaszolgáltatóknál még mindig növekedés, bár lassabb
A Magyarországon is ismert médiaszolgáltató cégek közül a Netflix ugyan globálisan növelte 2,2 millió fővel az előfizetői számát, azonban ez a várt növekedéstől, és a múltbéli számoktól is elmaradt (15,8, illetve 10,1 millió fő az első két negyedévben). A zeneszolgáltató Spotify ugyancsak növelte felhasználói számait, az ingyenes (299-ről 320 millióra) és a fizetős szegmensben is (138-ról 144 millió főre). Ezzel párhuzamosan a bevételek is növekedtek 14 százalékot a negyedévben.
A telekommunkációs cégek már gyengébben teljesítenek
A technológiai cégekkel szemben az amerikai tőzsdén jegyzett legnagyobb telekommunikációs szolgáltatók esetén elég vegyes a kép. Van, ahol a roaming díjak és bevételek csökkenése, valamint az eszközeladások elmaradása miatt romlott a pénzügyi teljesítmény, míg más szolgáltatók az üzleti szolgáltatási szegmensekben növelni tudták a bevételeiket.